Rehellinen ”ei” on parempi kuin valheellinen ”kyllä
Kun urani alkoi aika monta vuotta sitten, minulla oli selkeä mielikuva siitä, miten kaupat tehdään. Siinä on kyse kaupan lyömisestä lukkoon, ja ensisilmäyksellä se onkin aivan totta.
Amerikkalainen presidentti on tehnyt siitä jopa tunnusmerkkinsä, kyvystä tehdä kaupat. Monimutkaisessa, globaalissa maailmassa päätöksillä on poliittisia seuraamuksia, joten tämän lähestymistavan toimivuudesta voidaan kyllä keskustella. Hänen lähestymistapansa on ”Amerikka ensin”, ja siinä on paljon yhtäläisyyksiä nuoren Darcon ajattelumalliin. Minun lähestymistapani ei tosin koskenut Amerikkaa ja politiikkaa, vaan työnantajani ja oman menestykseni asettamista etusijalle.
Minäkin aloin hitaasti ymmärtää asioiden oikean laidan. Sillä lähestymistavalla liiketoiminnassa ei saavuta pitkäaikaista menestystä. Joku sanoi, että parhaalla myyjällä on suuret korvat ja pieni suu. Siinä on paljon perää. Kuunteleminen ja luottamuksen rakentaminen pitkäaikaista liikesuhdetta varten edellyttää muutakin kuin kauppojen tekemistä. Parhaita kauppoja ovat ratkaisut, jotka hyödyttävät kumpaakin osapuolta, ja sen jälkeen toimiva yhteistyö on avainasemassa.
Itse asiassa tajusin, että toisinaan vieläkin pidemmälle menemällä saavuttaa enemmän. Sanomalla ”ei”, kun olosuhteet eivät ole kohdallaan. Kun uskalsin sanoa ”ei”, mikä ei ole aina helppoa, kun kaupat on viittä vaille tehty, minua kohdeltiin kunnioituksella (silloinkin, kun joku ärsyyntyi). Ensimmäisellä kerralla kuvittelin, että sanoin asiakkaalle samalla ”ei” lopullisesti. Mutta eräänä kauniina päivänä he palasivat, ja silloin päädyimme kauppaan, joka palveli kumpaakin.
En väitä, että kaupoista pitäisi kieltäytyä aina, kun ne osoittautuvat hankaliksi, koska niin ei pidä tehdä. Vastustus auttaa kehittymään, ja se voi olla hyvä peruste toimivien yhteistyötapojen kehittämiseen yhdessä. Toisinaan rehellinen ”ei” on tosiaan parempi pitkällä aikavälillä kuin valheellinen ”kyllä”.
Minä opin sen, ja se näkyy myös motossamme Laatua tietotaidolla. Kun voi vastata rehellisesti ”ei” osaamisen perusteella, itsevarmuus kehittyy. Oletko uskaltanut kieltäytyä kaupoista? Kerro toki kokemuksestasi.
Rehellisin terveisin,
Darco